Eerst even de functie van AdBlue in een notendop. Door de strenge eisen moeten de emissienormen van dieselvoertuigen voldoen aan een bepaald niveau om de uitstoot te verminderen. Dit alles afhankelijk van de grootte van de motor. Om aan die normen te voldoen is er een uitlaat technologie ontwikkeld die gebruikmaakt van een vloeistof ook wel bekend als AdBlue om de stikstofoxiden in de uitstoot te verlagen.

Hoewel de meeste mensen denken dat het een brandstofadditief(toevoeging) is, mag het absoluut niet met diesel worden vermengd. Dus voor de duidelijkheid diesel in de dieseltanks is om de motor te laten draaien en AdBlue in AdBlue tanks is ontworpen voor het SCR-systeem. SCR is de afkorting voor ‘selectieve katalytische reductie’, stikstofoxide (NOx) wordt dan omgezet in waterdamp en stikstof(maar dan zonder oxiden).

adblue tank

Vergissing door macht der gewoonte

Als vrachtwagenchauffeur zit je nu eenmaal vast aan een strak rittenschema, tijd is nu eenmaal geld of je nu een zelfstandige rijder bent of in dienst. In de haast kunnen er fouten gemaakt worden en voor je het weet sta je de AdBlue niet af te tanken in de AdBlue tank, maar in de dieseltank.

Bij personenauto’s of busjes die na 2015 geregistreerd staan is kans groot dat die ook AdBlue tanks bezitten. Daar zijn bij de pomp handige 5 of 10 liter verpakkingen voor verkrijgbaar. Ook hierbij kan de vergissing in een klein hoekje zitten.

Start onder geen beding de motor!

Wanneer je per ongeluk AdBlue in de dieseltank hebt gegoten, mag je de motor absoluut niet starten om te voorkomen dat je de vloeistof verder door het brandstofsysteem verspreid. Gebeurt dit wel dan zal dit uiteindelijk leiden tot erosie van componenten en leidingen, omdat AdBlue een chemische reactie aangaat met materialen zoals: messing, staal, zink, aluminium en gietijzer. De motorschade zal dan niet te overzien zijn.

Als je opmerkt een foutje gemaakt te hebben, neem dan contact op met een brandstof technicus om de AdBlue veilig uit de dieseltank van het voertuig te verwijderen zonder bijkomende schade. Helaas zal de brandstoftank helemaal leeg moeten om de leidingen en het brandstoffilter door te spoelen, zodat de juiste vloeistof weer in de juiste tank komt. In sommige gevallen zal het brandstoffilter moeten worden vervangen. Het is even vervelend en kost misschien wat, maar alles beter dan dat de motor in elkaar draait.