Dit betekenen de termen op je kentekenbewijs

Je hebt net een motor gekocht, een motorverzekering afgesloten en nu heb je ook het kentekenbewijs binnen. Op dit pasje staan allerlei termen, maar wat betekenen ze eigenlijk? De voorkant van het kentekenbewijs gaat over jou, de achterkant bevat technische aspecten van de motor.

CC

Op de achterkant staan de technische aspecten, zo ook de cilinderinhoud bij P.1. De cilinderinhoud wordt gegeven in cm3. In principe is cm3 hetzelfde als CC (in het engels staat dit voor Cubic Centimeter). Het is letterlijk de inhoud van de cilinders. Hoe groter de cilinders, hoe meer kracht de motor kan hebben, toch? Dit is een goede richtlijn, maar niet helemaal waar. De kracht van de motor hangt van meerdere zaken af.

Pk en kW

Vermogen kan gemeten worden in verschillende eenheden. Het vermogen is de kracht die de motor kan geven. Pk en kW zijn de meest voorkomende eenheden. Pk – ofwel paardenkracht – is ooit bedacht om kracht te meten. De andere eenheid kW (kiloWatt) wordt tegenwoordig vaker gebruikt door technici. KiloWatt geeft aan hoeveel energie iets kan afgeven.

Vermogen/massa

Massa is de wetenschappelijke benaming van gewicht. Vermogen/massa geeft de gewichtsverhouding van de motor aan, ten opzichte van het vermogen. Als je A2 of code 80 hebt, is de enige motor die je mag rijden een motor die onder de gewichtsverhouding van 0.2 kW per kg heeft.

Leeggewicht

Ten slot willen we het hebben over massa rijklaar: het gewicht van de motor zoals er mee te rijden is. Je motorverzekering, motorrijtuigenbelasting en milieuzaken worden bepaald op basis van deze gegevens.

Op zoek naar een Harley verzekering of wil je een oldtimer motor verzekeren?

Dit vind je misschien ook leuk...